tisdag 16 augusti 2011

Sista helgen på semestern & hjärtats födelsedag..

Förra året då T fyllde år bakade jag scones, dukade upp köksbordet med både frukost och paket och fick sedan tjata mig till att han skulle slita sig från sängen och därmed var både överaskningen förstörd och sconesen kalla.
I år fick det bli frukost på sängen ist! :)
Bakade dessa bröd som var pefekta att göra iordning dagen innan för att jäsa under natten & sedan gräddas på morgonen.

Ingredienser, 20 st

8,5 dl vetemjöl
2 tsk honung
1 tsk salt
100 g smör, kallt
25 g jäst
3 dl mjölk, kall

Pensling & dekoration:
Uppvispat ägg
Sesamfrön eller havregryn

OBS! Ugnen ska vara på 250 ºc

Blanda 8 dl mjöl, honung, salt, smör och jäst i skålen till matberedaren med plastkniven, till en smulig massa.

Kavla ut degen till en tjock platta och ta ut hjärtbröd med ett mått. Lägg bröden på en plåt med bakplåtpapper. Täck över och ställ in plåten i kylen i 8-12 timmar.

Låt bullarna stå i rumsvärme medan ugnen värms upp. Pensla bullarna med ägg och strö över sesamfrön. Grädda i mitten av ugnen, ca 8 minuter. Servera bröden varma till maten.


Smörgåstårta gjord av både mig & Thomas. Bra teamwork hela vägen & vi tjafsade nästan ingenting! ;)
Detta blev både lunch, mellanmål, middag & nattamat. För man måste ju äta och göra allt främmande sällskap, eller hur??
 
Avslutade kvällen med kubb & drinkar hemma hos oss innan vi packade in oss ett helt gäng i bilen & drog till Ljunga & Ljungarocken! Mycket trevligt, grym konsert med Takida och perfekt avslutning på denna Lördag!

Söndagen såg vi ut så här hela högen.. Mest jag faktiskt, som varit nykter! Helt sjukt men jag känner nästan ingen skillnad på att vara nykter eller ej när jag varit på fest, jag är lika sliten & trött ändå! Sympatibakis??


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar