fredag 5 augusti 2011

3 sorters kakor..

Halvtaskigt väder idag, men det gör mig faktiskt ingenting.. Tycker vi haft en kanonsommar ändå och det är skönt att kunna vara inne en hel dag utan dåligt samvete och känna att man måste vara ute i solen.
Bakade maränger imorse som blev till både kanelbullar och american cookies.. Sån e jag, det kan vara väldigt långt mellan gångerna jag bakar (trots att jag älskar att göra det), och när jag väl börjar har jag svårt att sluta.
Hittade ett superbra recept på bullar som jag har bakat på ett par gånger nu. Från matklubben är det (som allt annat jag gör) :) Blir inte alls lika torra o tråkiga som de annars brukar bli när jag bakar & jag kan varmt rekomendera receptet! Den här gången blev det äppelmos i bullarna.



Kanelbullar:

 5 dl mjölk, ca 37 grader
100 g jäst
1 1/2 tsk salt
1 msk kardemumma
1 dl vit sirap
150 g matfett, mjukt
16 dl vetemjöl
1 1/2 dl vetemjöl special

Kanelfyllning:
150 g socker
150 g matfett
2 msk kanel


Till pensling:
1 ägg
2 msk vatten

Rör ut jästen i den fingervarma mjölken. Tillsätt matfett, sirap, salt, vetemjöl special, kardemumma samt nästan allt vetemjöl. Arbeta degen 9 min i matberedaren. Jäs till dubbel storlek.

Tag upp degen och dela den i 2 bitar som kavlas ut till en rektangel. Bred på den ihoprörda kanelfyllningen. Skär ca 3 cm breda bitar. Ställ dem på plåten och låt jäsa 30-40 minuter. Pensla och strö på rikligt med pärlsocker. Grädda i 220-230 grader 8-10 minuter.




 American Cookies:

175 g mjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
240 g farinsocker
70 g strösocker
190 g smör
2 ägg
200 g havregryn
300 g hackad mörk choklad



Sätt ugnen på 180 grader. Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och salt i en skål.

Farinsocker, strösocker och smör blandar du i en annan skål tills det blir krämigt. Blanda nu innehållet i de två skålarna och häll sedan i äggen, havregrynen och den hackade chokladen.

Arbeta smeten väl (för hand) och rulla degen till lagom stora bollar (matskedsstora).
Grädda kakorna i 10 min (ej smorda plåtar)


Denna hittade jag i en bod i Pappas stuga i Lycksjön, inklämd i ett hörn på en bänk full med skrot.
På tok för fin för att ligga där och inte synas och glad är jag att den får flytta in i vårt hem ist! :)

1 kommentar:

  1. Oh vilken fin!! Bra att du bakar också tills ongen kommer, då får ni kärt besök vareviga dag! :)

    SvaraRadera